|
2001: science + fiction / tudomány és fikció
"Kíséreld meg felmérni korod ostobaságát oly módon, hogy a pillanatnyi általános szemléleti szinten elképzelsz valamilyen jövőt: elképzelésed úgy fog arányulni a megvalósuláshoz, mint a régi elképzelések a megvalósult jelenhez. Ez az arány a mindenkori korlátoltságot híven mutatja."
(Erdély Miklós: Extrapolációs gyakorlatok)
Az utópiák közül az emberöltőnyi időre szóló elképzelésekben rejlik a legnagyobb kihívás. Az utóbbi
évtizedekben két mágikus szám lebegett több nemzedék szeme előtt: 1984 és 2001. Orwell könyvének
megjelenése és az elképzelt jövő között harmincöt év volt a távolság, Kubrick filmje harminchárom
évet merészkedett előre. A szubjektíve átélhetetlen idő miatt a hosszútávú utópiákat általában a
mágia és az ezoterikus irodalom körébe soroljuk, még a túl rövid távlatú jóslatokat könnyen gyűri le
az idő. A médiaművészet alaphelyzetben a tudomány és a fikció határvidékén helyezkedik el.
Eszközeit tudományos felfedezések nyomán konstruálták, léte ezek műkődésétől is függ, tehát
sérülékeny, instabil, ami az "örök" művészet gondolatához képest legalábbis konkrét utópia.
Miként jelentkeznek a kortárs tudományban fikciós elemek? A tudomány a világ megismerését tűzte ki célul, vizsgálati eredményei pedig folyamatos átalakítását okozták. Lehet, hogy ez a hierarchia megfordult? Az átalakítás folyamata válik a megismerés eseményhorizontjává? A kutatást, ami kiesik e trendből, beszippantja a felejtés mint fekete lyuk? Hol érzékelhető a tudomány és áltudomány között kétségkívül ma is meglévő különbség, ha már mindkettő számára döntő viszonyítási pont az elképzelhető? Mi lehet a jövőben a művészet szerepe a tudomány és fikció viszonyrendszerében?
Peternák Miklós - Mélyi József
|